Mitä vittua: Mitä se tunikka maksoi?
Teksti: Hanna Eskelinen
Moni opiskelija on huomannut, että Tampereen yliopiston väreissä loppukesästä 2021 lipunut raitiovaunu, tuttavallisemmin tunikka, on kadonnut katukuvasta. Brändiratikka herätti olemassaolollaan tunteita, eikä vähiten siksi, että viime syksylle ajoittui myös yliopiston yt-neuvotteluja ja tilasäästöihin liittyviä päätöksiä.
Tampereen yliopiston viestintäjohtaja Anna-Maria Maunu, miksi ratikka ei enää kulje Tampereen yliopiston väreissä?
”Ratikan mainoksesta tehtiin määräaikainen kuuden kuukauden sopimus elokuulta helmikuuhun.”
Ratikan mainosmyynnistä vastaava Punamusta kertoi Visiirille, että mainospaikka ratikassa maksaa ensimmäisenä kuukautena teippaustyön vuoksi 23 500 euroa ja sen jälkeen 11 500 euroa kuussa. Oliko näin?
”Yliopisto sai tarjouksen ja kokonaisuudessaan ratikan mainoskustannukset olivat noin 60 000 euroa. Siihen sisältyy ensimmäisen kuukauden teippaustyö ja teipit, sekä myös kerran vaihdetut teippaukset.”
Mikä ratikan viestinnällinen tarkoitus oli? Tampereen yliopistohan on jo Suomen suosituin ainakin hakijamäärällä mitattuna.
”Yliopisto on osa pirkanmaalaista yhteisöä ja ratikkamainos menee yliopiston kolmannen tehtävän eli yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen puolelle.”
Kannattiko Tampereen yliopiston mainostus Tampereella tamperelaisille?
”Kyllä varmaan. Eihän yliopisto viestinnässä päätehtävä ole markkinointi. Ratikka oli Tampereelle iso investointi ja haluttiin olla tukemassa kaupungin pyrkimystä hiilineutraaliuteen. Ratikkaahan ei ole olemassa kuin täällä Tampereella ja Helsingissä.”
Eli seuraavaksi mainosteipataan Helsingin ratikat?
(naurua) ” Tätä ei ole kyllä suunniteltu.”