Noitakoulussa opiskellaan henkikommunikaatiota ja parantavia yrttejä – opetussuunnitelma kanavoitiin jumalattarelta unen kautta
Noitaopistoa yritetään saada osaksi akateemista maailmaa. Noidat pyrkivät saamaan koulutukselle ammattitutkinnon, joka mahdollistaisi noidaksi opiskelun ammattinimikkeen alla. Toimittaja lähti tutustumaan noitakouluun ja sai luista ennustamisen illassa mystisen ennustuksen.
Teksti: Inka Auranen
Kuvat: Kaisa Hietalahti
Kävelemme kuvaajan kanssa Hämeenlinnassa katulamppujen valaisemilla kaduilla syyssateen ropistessa autojen konepelteihin. Puolen tunnin tarpomisen jälkeen olemme perillä. Keskellä hämeenlinnalaista teollisuusaluetta on tavallisen näköinen, vanha punatiilinen rakennus. Tavallisen ulkokuoren sisään kätkeytyy noituustarvikkeita kauppaava Magiapuoti.
Avaan oven, mutta puotiin päästäkseni minun on vielä raotettava tummaa verhoa. Myyntitiskin vieressä seinään nojaavat luudat hieman hymyilyttävät. Katonrajassa roikkuu mustia noidanhattuja.
Magiapuodin omistajat Elina Sjöblom ja Nina Sulkanen sekä myyjä Noora Virkki toivottavat meidät tervetulleiksi luista ennustamisen iltaan. Illan aikana on tarkoitus keskustella noituudesta yhdessä Suomen Noitaopiston opiskelijoiden kanssa ja lukea ennustuksia luunkappaleista.
Rokokoo-henkinen sohvaryhmä kutsuu puodin perältä löytyvään hämyiseen oleskelutilaan. Vissypullot haetaan pöytään.
Puodin perustaja Elina Sjöblom luonnehtii itseään vanhan ajan noidaksi. Hän on perustanut Magiapuodin lisäksi Pakanalliset syysmessut -tapahtuman sekä Sysimaa osuuskunnan ja toimii myös Suomen Noitaopiston pääopettajana.
”Sysimaa on meidän brändimme, mutta meillä on useampi firma. Sysimaa- brändi on erikoistunut kaikkeen pakanalliseen toimintaan, ja pyöritämme sitä yhdessä Ninan kanssa”, Sjöblom kertoo.
Sysimaa osuuskunta perustettiin vuonna 2014, ja Sulkanen hyppäsi mukaan viitisen vuotta myöhemmin. Lisäksi Sulkanen toimii Suomen Noitaopiston opintosihteerin virassa.
Sjöblomin ja Sulkasen noituudessa keskiössä ovat kasvit ja yrtit. Kasvimagia näkyy myös kaksikon yritystoiminnassa, sillä suuri osa Magiapuodin myymistä tuotteista on Sysimaan noitien itse tekemiä.
”Emme oikein ole sellaisia rituaalinoitia, jotka pystyttelisivät alttareita tai tekisivät rituaaleja. Noituus on niin itsestään selvä asia, joka kulkee mukana ilman, että sitä korostaa”, Sulkanen sanoo.
Magiapuodin myyjälle ja messujen somistetiimistä vastaavalle Noora Virkille noituus on elämäntapa. Virkki kuvailee itseään eklektiseksi noidaksi eli hän poimii noituuteensa piirteitä monista eri suuntauksista. Virkki opiskelee Suomen Noitaopistossa toista vuotta.
”Noitaopiston kautta olen oppinut lisää omasta itsestäni ja oppinut käyttämään omaa sisäistä voimaani”, Virkki sanoo.
Arkea ja opintoja
Pari Suomen Noitaopiston opiskelijaa saapuu paikalle. Ennen illan varsinaista ohjelmaa on hetki aikaa katsella puodin tarjontaa. Jäniksenkäpäliä, kalloja, yrttejä, öljyjä ja kalloja. Mitähän keijuvoide tekee?
”Tulee tarve shoppailla, kun tänne tulee”, ensimmäisen vuoden opiskelija Heli Konttinen, 48, naureskelee.
Konttinen on tapaamassa Noitaopiston muuta väkeä tänään ensimmäistä kertaa.
”Aloitin Noitaopistossa nyt elokuussa, mutta henkisen tien kulkija olen ollut todella nuoresta asti. Olen hyvin voimakkaasti tekemisissä energioiden ja henkimaailman kanssa”, Konttinen sanoo.
Parturikampaajan, kosmetologin ja luontaishoitajan töitä tekevä Konttinen harjoittaa noituutta myös ammatissaan. Hän tekee energiahoitoja hierontojen aikana, mutta ei juurikaan puutu energioihin itse, vaan toimii kanavana asiakkaan ja tämän muuttuvien energioiden välillä.
Jäniksenkäpäliä, kalloja, yrttejä, öljyjä ja kalloja. Mitähän keijuvoide tekee?
Kuivattujen yrttien hylly pursuaa saniaisia, pajunkissoja ja humalaa. Myrkyllisiäkin kasveja hyllyiltä löytyy, esimerkiksi suopursua ja mustaseljaa. Myrkyn keittelyyn yrttejä on kuitenkin suhteellisen vähän.
Puodin omistajat kantavat pöytään riisipiirakoita, pikakahvia ja kauramaitoa. Kaikille löytyy omat paikkansa sohvapöydän äärestä.
Tapahtuma alkaa kuin mikä tahansa pieni kokoontuminen – istutaan yhdessä pöydän ääreen, syödään tarjottavia ja tutustutaan. Puhutaan arkisesti tulevista kursseista, opintomatkoista ja siitä, osallistuiko joku orientoivaan opintokokonaisuuteen.
Muista opinahjoista poiketen kurssit vain liittyvät selväaisteihin ja henkioppaiden kanssa työskentelyyn. Keskustelunaiheet muuttuvat toisinaan myös syvällisiksi: osallistujat jakavat kokemuksiaan mielenterveydestä ja ihmissuhteiden päättymisestä.
Keskustelun aikana katseeni harhailee jatkuvasti seinillä oleviin hyllyihin, joilta löytyy kurpitsakoristeita, korppeja ja erilaisia oksia. Puodissa taitaa olla Halloween-tunnelma ympäri vuoden.
”Noidat ovat vähän sellaisia harakoita. Keräämme paljon kauniita asioita ympärillemme. Mustia peilejä, kalloja, luutia ja patoja ei välttämättä käytetä, mutta ne näyttävät kivoilta hyllyssä”, Sulkanen sanoo.
Noidan koulupäivä
Ei tarvitse olla synnynnäinen meedio tai omata muita erityislahjoja harjoittaakseen noituutta.
”Ihan kuka vain voi opiskella noidaksi, ja kaikki on opittavissa”, Sjöblom sanoo.
Osa hakee tietoa loitsimisesta tai henkien kanavoinnista itsekseen, osa käy yksittäisiä kursseja ja joku taas valitsee monivuotiset opinnot. Yhtä oikeaa polkua noidaksi ei siis ole.
Pääsääntöisesti verkossa toimiva Suomen Noitaopisto kertoo verkkosivuillaan opettavansa noituutta “elämänkatsomuksena ja myöhemmin ammattina”.
Noitaopisto kuulostaa päällisin puolin hyvin samanlaiselta kuin mikä tahansa opinahjo. Koulusta löytyy tavanomaista henkilökuntaa kuten rehtori, opintosihteeri sekä liuta opettajia, ja opinnot pohjautuvat opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelma ei tosin ole peräisin Opetushallitukselta, vaan se on kanavoitu Kreikan mytologian yön, tienhaarojen ja magian jumalatar Hekatelta.
”Noitaopiston rehtori Iina Lappalainen sai eräänä yönä vuonna 2021 näyn ja kirjoitti unissaan koko opetussuunnitelman. Hänellä ei ollut kirjoittamastaan mitään tietoa, ja oli katsonut aamulla, että mitäs sitä on tullut kirjoitettua”, Sulkanen sanoo.
Opetussuunnitelma sisältää kuluvana lukuvuonna 2023–2024 yhteensä 31 kurssia ja erilaisia seremonioita.
Lukuvuoden hinta saa ilmaisessa koulutuksessa opiskelevalle toimittajalle ennustusluun kurkkuun. Kuluva lukuvuosi maksaa opiskelijalta lähes 900 euroa. Jos hintaa verrataan avoimen korkeakoulun opintoihin, on hinta suhteellisen suuri. Tampereen yliopiston avoimet väyläopinnot voi lukea alasta ja väyläopintojen kattavuudesta riippuen 225–750 euron hintaan. Noitaopistossa opiskelu vertautuu kuitenkin enemmän toisen asteen opintoihin, jotka ovat Suomessa opiskelijalle maksuttomat.
”Olemme kokonaan omarahoitteisia, eli opiskelijoiden maksamilla lukukausimaksuilla maksetaan henkilökunnan palkat”, Sulkanen sanoo.
Noitaopiston rehtori sai eräänä yönä näyn ja kirjoitti unissaan koko opetussuunnitelman.
Henkisyyden ja noituuden voisi ajatella olevan ristiriidassa tieteen kanssa, ja etenkin länsimainen lääketiede jakaa henkisissä piireissä mielipiteitä. Sjöblom ja Sulkanen eivät kuitenkaan näe noituuden ja perinteisen tieteen välillä ristiriitaa.
”Päinvastoin olisi toiveena, että luonnon lääkintä ja länsimainen lääketiede pystyisivät yhdistymään, eikä oltaisi niin mustavalkoisia”, Sjöblom sanoo.
”On hyvä, että henkilöltä löytyy akateemista taustaa ja hän on tottunut opiskelemaan, koska noituus on niin tutkivaa. Toki voimakas skeptisyys voi vaikeuttaa asioita, mutta sekään ei tarkoita, ettei voisi olla noita”, hän jatkaa.
Noitaopistoa yritetään itse asiassa saada vielä tiiviimmin osaksi akateemista maailmaa. Opisto pyrkii saamaan Suomeen esoteeristen alojen ammattitukinnon, joka mahdollistaisi noidaksi opiskelun ammattinimikkeen alla. Henkilökunnan toiveena olisi myös saada Noitaopistosta sisäoppilaitos.
Vertaan mielessäni noituuden harjoittamista muihin elämänkatsomuksiin. Tulisiko myös evankelisluterilaisen kirkon järjestämän rippikoulun saada esoteerisen ammattitutkinnon nimike?
Sohvapöydälle tuodaan laminoitu paperi, jolle on tulostettu eri harmaan sävyillä väritetty kuvio. Kuviossa on sisäkkäin kolme ympyrää, joista ulommaisin on jaettu kahtia. Ympyrät kuvastavat aikaa: menneisyyttä, nykyisyyttä, lähitulevaisuutta ja kaukaista tulevaisuutta. Värialueilla on symboleja, jotka merkitsevät esimerkiksi huomion kiinnittämistä terveyteen, aikaa tehdä loitsuja tai jonkin uuden alkamista.
”Luista ennustaminen on ikivanha ennustusmuoto. Ensin heiteltiin pelkkiä ruuasta tulleita luunpalasia, ja myöhemmin mukaan kertyi matkoilta erilaisia esineitä, joille keksittiin symbolisia merkityksiä”, Sulkanen selittää.
Hän kertoo, että yksinkertaisimmillaan luista ennustaminen voidaan tehdä vaikkapa hiekkaan piirrettyjen ympyröiden avulla.
Kuuntelen ennustusohjeita kuin lautapelin sääntöjä. Päätän seurata pari ensimmäistä ennustusta ennen omaa vuoroani. Symboleita ja esineitä on paljon, eikä niiden merkityksiä oikein tahdo muistaa.
Ammattina energiahoidot tai rohtojen kauppaaminen
Noituus taipuu siis myös ammatiksi. Ammattinoita voi esimerkiksi tehdä henkistä ohjausta tai erilaisia hoitoja, myydä noituustarvikkeita alan liikkeessä tai kanavoida henkien viestejä.
Noituus ei ole ammatillisesta näkökulmasta tarkasteltuna kovin järjestäytynyttä. Alalta löytyy erilaisia yhdistyksiä, mutta ammatillisia järjestöjä ei juuri ole.
Ala vetää puoleensa myös huijareita. Etenkin ennustus- ja tulkintapiireistä voi löytää epäluotettavia tekijöitä, joiden pääasiallinen tarkoitus on tietämättömien asiakkaiden rahastaminen.
”Kun ihmisellä on jokin kriisi päällä ja hakee siihen apua, niin valitettavasti hän on myös huijareille hyvin otollinen kohde”, Sulkanen sanoo.
Hämärimpien tee se itse -tyyppisten, Bloggerin kulta-ajasta muistuttavien verkkosivujen karsiminen saattaa auttaa hieman, mutta ammattimaisen tekijän löytäminen ei ole yksinkertaista. Alan ammattilaisista voi kuitenkin kysellä Sysimaan kaltaisilta yhdistyksiltä.
”Olemme tietyllä tapaa sellainen kattoverkosto. Meidän kauttamme saa tietoa siitä, kehen kannattaa olla yhteydessä”, Sjöblom sanoo.
”Pitäisi myös itse olla herkkä ja kuunnella omaa intuitiota. Jos tyypistä tulee outo olo, niin tulisi kuunnella oman mielen ohjausta”, hän jatkaa.
Luiden ja muiden esineiden putoilu ennustusympyrään ja sen ulkopuolelle herättää monia tunteita huolesta tyytyväisyyteen.
Ensimmäisen vuoden opiskelija Rita Rönkkö, 29, on hieman huolissaan omasta ennustuksestaan, joka liittyy elämänmuutoksiin, työkuvioihin ja matkaan Noitaopistossa.
Rönkönkin elämässä noituus on ollut aina mukana. Hän kertoo näkevänsä enneunia ja etiäisiä sekä aistivansa henkien energioita. Myöhemmin hän on alkanut käyttää myös heiluria, jonka avulla voidaan esimerkiksi tehdä tulkintoja samaan tapaan kuin Tarot-korteilla.
”Lisäksi suoritan uhrauksia seidoilleni viikoittain”, Rönkkö sanoo.
Seita tarkoittaa saamelaisessa muinaisuskossa palvottua luonnonkohdetta, jonka ajatellaan tuovan metsästysonnea.
Työkseen Rönkkö tekee puutarhurin töitä kiinteistönhuoltofirmassa. Työn luonteeseen noituuden harjoittaminen ei sovi.
”Joudun tavallaan sulkemaan noituuteni, kun olen töissä. Olisi ihanaa, jos voisin työskennellä noituuden parissa. Sitten voisin olla se, joka oikeasti olen”, hän sanoo.
Luiden ja muiden esineiden putoilu ennustusympyrään ja sen ulkopuolelle herättää monia tunteita huolesta tyytyväisyyteen.
Kuka vain voi olla noita
Tampereen yliopiston historian yliopistonlehtori Marko Nenosen mukaan Suomessa tiedetään olevan muutamia noitaryhmiä. Ryhmien harjoittama noituus kuitenkin poikkeaa historian noituuskuvastosta.
”1960-luvulta alkaen uusnoituuden, uushenkisyyden ja new agen kaltaisten liikkeiden suosio pulpahti. Harrastajia tuli satamäärin. Sen jälkeen suosio on vähän aaltoillut”, Nenonen sanoo.
Nenosen mukaan yleinen pohdinta henkisyydestä on ollut aina suhteellisen suosittua.
”Media ja internet mahdollistavat valitsemaan erilaisia osia oman maailmankatsomuksemme pohjaksi. Näiden liikkeiden ajatukset voivat myös sopia omaan maailmankuvaan entistä useammin, kun henkilökohtaisuus korostuu. Uushenkisissä liikkeissä ei ole yleiskirkollisia rajoittavia sääntöjä”, hän sanoo.
Sjöblom ja Sulkanen ajattelevat, että noituuden pariin hakeudutaan etenkin omien kokemusten ja yhteisöllisyyden vuoksi. Heidän mukaansa kuka tahansa voi olla noita, ja määritelmiä on yhtä monia kuin on noitiakin.
Kaikki eivät uskalla kutsua itseään julkisesti noidaksi, ja joillain alueilla asian suhteen ollaan hyvinkin ahdasmielisiä. Sjöblom ja Sulkanen haluavat olla noitia avoimesti.
”Joku on joskus kysynyt, milloin olen tullut ulos luutakaapista. Minä en tajunnut sinne itse edes mennä”, Sulkanen nauraa.
Myös historiassa tapahtuneet noitavainot voivat saada noidat sulkeutumaan.
Noitavainot olivat rankimmillaan 1500- ja 1600-luvuilla sekä Suomessa että muualla Euroopassa. Noitia vainotaan kuitenkin joillain alueilla edelleen, esimerkiksi Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Positiivisuus kuoleman päällä
Kohta on minun ennustukseni vuoro, vähän jännittää. Ennustetaankohan minulle jotain kamalaa? Kehossa kihelmöi ja kuohuttaa.
Ensin minun tulee päättää, mikä luunkappale edustaa minua, mikä kotiani ja mikä perhettä tai parisuhdetta. Tämän jälkeen kerään luut ja muut esineet ja tiputan ne laminoidulle alustalle. Terveyttä kuvaava vihertävä lasipala lennähtää kuvion ulkopuolelle ja todella positiivinen vaikutus tipahtaa lähitulevaisuuteen pääkallosymbolin päälle. Ei kovin lupaavaa.
”Pääkallo ei tarkoita kuolemaa ihan siinä merkityksessä, mitä monesti ajatellaan. Se tarkoittaa, että jokin asia loppuu, jotta voit aloittaa jotain uutta”, Sulkanen rauhoittelee.
Jotkut ennustuksen osat tuntuvat solahtavan hyvin omaan elämääni. Ennustus keskittyy pitkälti työhön, opiskeluun ja tulevaan valmistumiseen.
”Rakkaus ja työ ovat tulevaisuudessa ’aika tehdä loitsuja’ -symbolin päällä. Ehkäpä tämä ilta merkitsee jotakin, että miten saisit ne tasapainoon”, Sulkanen sanoo.
Ennustustuokion jälkeen on aika lähteä. Olo on sumuinen – johtuukohan se saamastani ennustuksesta, noitien energioista vai nestehukasta?
Ennen junaan kiirehtimistä minulta kysytään, löysinkö sisäisen noitani. Ehkä sitä pitää vielä hetki herätellä.