Tiktok on isosti mukana Yhdysvaltain presidentinvaaleissa – riittääkö meemien vyöry voittoon?

Kamala Harrisin astuminen mukaan Yhdysvaltain presidenttikilpaan on aiheuttanut meemiryntäyksen, sillä uusi ehdokas herätteli niin demokraatit kuin republikaanitkin helppojen vaalien horteesta. Onko politiikan meemiytymisellä todellista vaikutusvaltaa vai onko se vain merkityksetöntä pöhinää?

Teksti: Emma Lillqvist

Kuvitus: Pauliina Lindell

Yhdysvaltojen 47. presidentti valitaan marraskuussa, ja vastakkain kilvassa ovat republikaaniehdokas Donald Trump sekä tuore demokraattiehdokas Kamala Harris, joka on kääntänyt vaa’ankielen hienoiseen johtoon demokraattien hyväksi. Republikaanit ovat hämmentyneitä uuden strategiatarpeen edessä, demokraatit uutta toivoa täynnä ja some, erityisesti Tiktok, on hurmion vallassa.

Erityistä on se, kuinka ajan hermolla Harrisin kampanjatiimin käyttäjätilin reaktiot ja julkaisut ovat Tiktokissa. Tampereen yliopistossa polarisaatiota käsittelevän väitöskirjatutkija Esko Niemisen mukaan tämä kielii siitä, että somen asema myös presidentinvaaleissa ymmärretään viimein.

“Nyt viimeistään nähdään se, että some on tullut jäädäkseen, ja että jotain on tehtävä, jotta nuoret äänestäjät saadaan voitettua omalle puolelle”, Nieminen sanoo.

Kamala Harris ravistelee vaalikilpaa olemalla nainen, ei-valkoinen ja presidenttiehdokkaaksi verrattain nuori. Hän on 59-vuotias, siinä missä sekä väistynyt demokraattiehdokas Joe Biden että vastaehdokas Trump ovat kumpikin 80 ikävuoden kieppeillä. Nuoruus näkyy siinäkin, että Harrisin kampanjatiimi “Kamala HQ” on ottanut asiakseen toimia somessa kuten somessa pitääkin toimia – reaktiivisesti.

“Nyt viimeistään nähdään se, että some on tullut jäädäkseen, ja että jotain on tehtävä, jotta nuoret äänestäjät saadaan voitettua omalle puolelle.”

Kampanjatiimin Tiktok-tili voisi sisältönsä puolesta olla innokkaan Gen-Z -äänestäjän fasilitoima fanisivu. Tiimi on ottanut haltuun loppukesän trendit, nivonut kampanjan tapahtumia ikonisiin pop-kulttuuriviittauksiin ja omaksunut terävän äänensävyn, jolla Kamala HQ on saanut seuraajansa kiittelemään tiliä pettämättömästä huumorista ja uskaliaasta somen hyödyntämisestä.

Viekö somehype äänestyspaikoille?

Niemisen mukaan pelkkä someliikehdintä saattaa jättää todelliset teot lähtöviivalle.

“On huomattu, että performatiivinen aktivismi ja politikointi somessa ylipäätään voivat viedä tilan ja innostuksen käytännön toiminnalta. Ikään kuin ajatellaan, että nyt kun on ollut aktiivinen somessa, niin ei tarvitse enää tehdä mitään niin sanotusti oikeassa elämässä.”

Toisaalta Nieminen sanoo, että verkkoaktivismi voi myös johtaa oikean maailman aktivismiin, jos näkyviä tuloksia saavutetaan.

Jutun kirjoitushetkellä vaalikamppailun kärkipaikka on Harrisin astuttua mukaan kilpaan vaihtunut republikaaneilta demokraateille. Kyselymittausten mukaan vielä kesäkuussa Trump johti kilpaa jopa neljän prosenttiyksikön erolla istuvaan presidentti Bideniin. Heinäkuun 21. päivänä tilanne otti kuitenkin täyskäännöksen, kun Biden puolueensa hienovaraisen painostuksen jälkeen vetäytyi presidenttikilvasta ja kertoi antavansa tukensa varapresidentti Kamala Harrisin ehdokkuudelle.

Myöhemmin samana päivänä Harris julisti asettuvansa ehdolle demokraattien presidenttiehdokkaaksi, ja seuraavien 24 tunnin aikana Harrisin kampanja keräsi 81 miljoonaa dollaria pienlahjoituksien muodossa. Summa on suurin, mitä yksikään presidenttikampanja on onnistunut keräämään yhden vuorokauden aikana.

Tiktok-editit vallan välineenä

Elokuun 5. päivänä Harrisista tuli demokraattien virallinen ehdokas presidenttikilpaan. Harrisista oli siihen mennessä julkaistu tuhansia toinen toistaan luovempia, käyttäjien itse tekemiä Tiktok-edittejä. Kannattajat olivat valmiita ottamaan Harrisin uudeksi demokraattiehdokkaaksi.

Käyttäjien itse tuottamat lyhytvideosisällöt, eli niin kutsutut Tiktok-editit, ovat nykypäivänä erottamaton osa politiikkaa. Sisältömateriaalia on saatavilla lukemattomia minuutteja, ja älypuhelinten näytöntallennustoiminto mahdollistaa minkä tahansa verkossa nähtävillä olevan sisällön kierrättämisen. Tältä kannalta äänestäjillä on nykypäivänä enemmän valtaa kuin ennen internetin ja lyhytvideoiden aikakautta. Videoeditoinnista on myös tullut huomattavan saavutettavaa Tiktokin omistaman Capcut-videoeditorisovelluksen avulla. Sovellus pursuaa valmiita leikkauspojia, joten viimeistellyn lopputuloksen saavuttamiseksi ei vaadita suuria teknisiä taitoja.

Politiikan suhteen kynnys osallistua ja tehdä jotakin konkreettista on siis madaltunut valtavasti. Fyysiseen osallistumisen sijaan voi kirjautua suosikkialustalleen, etsiä ja yhdistää haluamansa videopätkät ja lätkäistä päälle trendaavan ääniraidan.

Kun miljoonat ihmiset toistavat tätä rutiinia päivittäin, syntyy kuva valtavasta suosiosta. Valtavan suosion somekuplassa syntyy myös helposti mielikuva siitä, että nyt ollaan jonkin Todella Suuren äärellä, ja sen voisi olettaa johtavan konkretiaan – eli vaalien tapauksessa ääniin.

Kampanjatiimin Tiktok-tili voisi sisältönsä puolesta olla innokkaan Gen-Z -äänestäjän fasilitoima fanisivu.

Suoraa viivaa edittien määrän ja todellisen suosion välillä ei kuitenkaan voi vetää, sillä osa sisällöstä on maksettua vaalimainontaa. On mahdotonta sanoa, mikä sisältö on orgaanista ja mikä ei, vaikka kyseessä eivät olisikaan selkeästi mainoskampanjoina näytettävät julkaisut Tiktokissa.

Niin tai näin, mittakaavalla on silti Niemisen mukaan merkitystä.

”Botteja on niin valtava määrä, että se väkisinkin saa kaiken verkossa tapahtuvan toiminnan näyttämään isommalta kuin mitä se oikeasti on. Toisaalta yleisön on silti huomattavasti helpompaa lähteä mihin tahansa mukaan, jos asia vaikuttaa verkossa isolta jutulta”, Nieminen sanoo.

Republikaanit housut kintuissa

Harrisin astuminen mukaan vaaleihin on Niemisen mukaan jokseenkin yllättänyt republikaanit.

“Näyttää siltä, että vastapuolella on todella mennyt pasmat vähän sekaisin. Oli valmistauduttu siihen, että saadaan helppoja syöttöjä lapaan siitä, kuinka Biden kompuroi jatkuvasti.”

Niemisen mukaan on paljon helpompaa kampanjoida istuvaa presidenttiä kuin varapresidenttiä vastaan, ja kaksipuoluejärjestelmässä se on erityisen yksinkertaista. Istuvaa presidenttiä haastava ehdokas voi vakuuttaa nykytilanteeseen tyytymättömille äänestäjille olevansa kaikkea muuta kuin nykyinen presidentti. Trumpin kampanja luotti alkutaipalellaan pitkälti tähän taktiikkaan. Nieminen uskoo vaalien sujuvan joka tapauksessa samalla taktiikalla.

“Harris tulee mitä todennäköisimmin myös vetoamaan siihen, että ainakaan hän ei ole Trump, ja kuinka mikä tahansa on parempi kuin Project 2025.”

Project 2025 on yltiökonservatiivinen suunnitelma, jonka tavoitteena on valmistautua mahdolliseen republikaanien presidenttikauteen. Suuriin linjoihin ja isoihin arvokysymyksiin nojaaminen lieneekin Harrisille tehokkain keino vakuuttaa nuoria äänestäjiä demokraattien taakse. Nieminen huomauttaa myös, että emme tiedä Harrisin tarkoista poliittisista asenteista juuri mitään.

“Esimerkiksi Harrisin ulkopoliittiset linjat ovat niin hähmäisiä, että niiden päälle on turhaa lähteä rakentamaan mitään. Voimakkaampaa tulee olemaan tietty teatraalisuus viestinnässä sen kautta, että nyt päätetään kansakunnan kohtaloa.”

Voiko meemien avulla voittaa?

Kaikesta huolimatta Harrisin kampanja puhuttelee nuorta väestöä huomattavan kyvykkäästi, ja se voi siten saada alleen todellista vauhtia. Onko demokraateilla siis sittenkin mahdollisuus voittaa vuoden 2024 presidentinvaalit?

Nieminen uumoilee, että on.

“Harrisin kyky reagoida nopeasti ajan hermolla oleviin trendeihin viestii yleisölle asianomistajuudesta: siitä, että hän on erityisesti nuoren kansanosan ehdokas. Toki on mahdollista, että yksinomaan somen kautta suosio ei välttämättä realisoidu ääniksi, mutta olen kohtalaisen varma siitä että 18–24-vuotiaiden äänet menevät tätä vauhtia demokraateille”, ennustaa Nieminen.

Lue lisää: Kommentti: Kamala Harris saattaa voittaa vaalit, jos ei nojaa nuoren sukupolven äänien suhteen pelkkiin meemeihin.